Oddział Regionalny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Warszawie informuje. że zawiadomienie o zaistnieniu zdarzenia wypadkowego jest niezbędnym warunkiem ubiegania się o prawo do jednorazowego odszkodowania. Zgłoszenie wypadku powoduje bowiem wszczęcie postępowania powypadkowego, na które składa się ustalenie rzeczywistych przyczyn okoliczności zdarzenia, uznanie bądź nieuznanie go za wypadek i - przy spełnieniu wszystkich wymaganych prawem warunków – wypłata świadczenia.
W praktyce rolnicy bardzo często zgłaszają zdarzenia wypadkowe z dość znacznym
opóźnieniem. Choć prowadzone na szeroką skalę przez KRUS akcje informacyjne
o bezzwłocznym informowaniu o wypadku przyczyniły się do poprawy sytuacji, to jednak nadal w ponad połowie przypadków zgłoszenie następuje po okresie dłuższym niż 14 dni od jego zaistnienia. Zwłoka w zawiadomieniu KRUS o zdarzeniu jest poważnym poblemem a jej znaczenie uwidacznia się podczas przeprowadzania postępowania dowodowego. Bardzo często, ze względu na upływ czasu, ma ona wpływ na ustalenie rzeczywistych przyczyn i okoliczności wypadku. Późne zgłoszenie zdarzenia powoduje niejednokrotnie wydłużenie całego postępowania powypadkowego, co skutkować może dłuższym oczekiwaniem poszkodowanego i jego rodziny na uzyskanie jednorazowego odszkodowania.
Wypadek można zgłosić w siedzibie Kasy( w każdej jednostce organizacyjnej) osobiście albo a pośrednictwem poczty, telefonu lub poczty elektronicznej. Do przyjęcia zgłoszenia poważnione są wszystkie oddziały regionalne i placówki terenowe KRUS.
Oddział Regionalny KRUS w Warszawie apeluje do wszystkich ubezpieczonych rolników kórzy ulegli wypadkowi podczas pracy w gospodarstwie rolnym o zgłaszaniu darzenia bezwłocznie.
Szczegółowe informacje dotyczące zgłoszenia wypadków można uzyskać w Placówce Terenowej KRUS w Radomiu ul. Narutowicza 11/13, tel. 48 383 37 40, 48 340 54 24 e-mail: radom@krus.gov.pl