Wymagane dokumenty
- dokumenty tożsamości rodziców dziecka
Zgłoszenia należy dokonać w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a gdy dziecko urodziło się martwe - w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
Po tym terminie akt urodzenia dziecka zostanie przez kierownika USC sporządzony z urzędu.
Podstawą sporządzenia aktu urodzenia jest karta urodzenia lub karta martwego urodzenia przekazane przez podmiot wykonujący działalność leczniczą.
Miejsce złożenia dokumentów
- osobiście - Urząd Stanu Cywilnego, ul. Zachęta 57, 26-650 Przytyk , parter, pokój 12 tel.48
- drogą elektroniczną - dla osób, które posiadają profil zaufany na platformie EPUAP
Termin i sposób załatwienia
Sporządzenie aktu urodzenia dziecka następuje niezwłocznie.
Osobie rejestrującej akt urodzenia wydawany jest 1 odpis skrócony z urzędu.
Opłaty
Sporządzenie aktu urodzenia jest wolne od opłat.
Inne informacje
Do zgłoszenia urodzenia dziecka zobowiązani są w kolejności:
- matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych,
- matka, która ukończyła 16 lat, jeżeli posiada ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
- w pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki,
- zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika - pełnomocnik musi przedłożyć swój dowód osobisty oraz pisemne upoważnienie od rodziców dziecka ze wskazaniem imienia/imion, jakie swemu dziecku nadają. Matka niezamężna powinna ponadto wskazać imię ojca dziecka.
Numer PESEL będzie można otrzymać niezwłocznie po dokonaniu zgłoszenia urodzenia.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego t.j. (Dz. U. 2025 poz. 594)
2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j Dz .U. 2023 poz. 2809)
3. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. 2025 poz. 274).
4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U 2023 poz. 2111)















